Jak zaprojektować logo, jeżeli nie jesteś grafikiem?
20 sierpnia 2020

Jak zaprojektować logo, jeżeli nie jesteś grafikiem?

No właśnie jak? Jak zaprojektować to logo? Zatrudnienie grafika to czasem są spore koszty. Też nie wiesz, czy jego dzieło będzie tym Twoim strzałem w 10. Bardzo byś chciała zacząć swój biznes albo po prostu mieć logo dla siebie. Poszukujesz rozwiązania tego problemu i myślisz: „Ja… Przecież nie jestem grafikiem i z tworzeniem mam niewiele wspólnego. Albo mam. Tylko nie wiem jak się za to zabrać”. Właśnie do rozwiązywania takich dylematów powstał ten blog. Dziś przedstawię Ci krok po kroku, jak zabrać się za projekt swojego pierwszego logo.

Przeprowadzę Cię przez proces, dzięki któremu dojdziesz do samodzielnego zaprojektowania tego pierwszego, upragnionego logo. Tak, będzie przy tym trochę pracy. Zobaczysz, będzie warto. Pamiętaj, to zawsze wybór: PIENIĄDZE, które mogę wydać na profesjonalistę lub mój CZAS, który muszę poświęcić, aby nauczyć się czegoś nowego. Nie zdradzę Ci tu wszystkich sztuczek. Natomiast dam Ci wystarczającą ilość wiedzy, która umożliwi Ci zrealizowanie swojego pierwszego projektu logo. Na samym końcu wpisu oczywiście czeka na Ciebie niespodzianka. Warto dotrwać do końca 😉

Jeszcze zanim przejdę do sedna, to chciałam rozwiać jeden mały mit. Mianowicie: „Moje logo musi być najlepsze ze wszystkich, jakie widziałam! Ma być najpiękniejsze na świecie, a jak się na nie będzie patrzeć, to w tle mają wybuchać fajerwerki”. Może nie dokładnie tak, lecz podobnie czasami myślą klienci, którzy zgłaszają się po projekt. Logo powinno być proste. Proste rzeczy łatwiej pamiętamy. Twoim celem jest to, żeby klienci zapamiętali Twoją markę. Stąd ważne jest to, aby nie przesadzić ze zbyt dużą ilością elementów.

Jeszcze 4 najważniejsze punkty przed projektowaniem:

  1. Zapisz sobie nazwę swojej marki/firmy/bloga.
  2. Ustal, jaka to jest branża (np. branża kosmetyczna, branża modowa).
  3. Przemyśl strategię. Nie myśl o logo jako o osobnym elemencie. Ono ma być spójne z całością. 
  4. Przemyśl kolory i charakter marki. Tu chodzi o to, żebyś na przykład nie zrobiła różowego logo dla branży medycznej. Może wtedy bardziej adekwatne będzie niebieskie? A może zajmujesz się pomocą dla kobiet z rakiem piersi i właśnie wtedy różowy kolor będzie pożądany. Dobrze wcześniej rozważyć kolorystykę – o kolorystyce i jej dobieraniu będzie następny wpis.

Polecam najpierw przeczytać cały wpis, a dopiero później podążać po kolei krok po kroku przy swoim projekcie. Dobrze, skoro już to wiesz o najważniejszych rzeczach, to przechodzimy do meritum. 😉

Poszukiwanie inspiracji

Nikt z nas nie urodził się z głową pełną pomysłów. Dobrze jest się inspirować. Zainspirować się możemy wszystkim, co nas otacza – innymi logami, jakimś obrazem ulubionego artysty, a może zwykłym przedmiotem na przykład takim jak długopis. Możliwości inspirowania się są nieograniczone. Ale pamiętaj – inspirować to nie znaczy kopiować

Według mnie najlepszą stroną do poszukiwania inspiracji jest PINTEREST

Tam przygotowałam dla Ciebie tablicę Inspiracje Logo, na której znajdziesz dużo różnych pomysłów i przykładów logo. 

Na tym etapie zastanów się jakie czcionki (fonty) i kolory będą pasować do Twojej marki. Czy bardziej będzie pasować do Twojego logo styl elegancki, a może bardziej pisankowy? Zobacz, jakie możliwości ma narzędzie, z którego będziesz korzystać. Jakie tam znajdują się czcionki? Jakie elementy można wykorzystać? 

Inne strony, na których znajdziesz obrazy do zainspirowania się to:
STYLOWI, WEHEARTIT, DESIGNINSPIRATION.

Szkicowanie pomysłów

Kiedy już znalazłaś inspiracje, warto wyjąć kartkę papieru i ołówek. Zaczynamy szkicowanie! Może po przejrzeniu inspiracji, wpadło Ci coś ciekawego do głowy. Albo wybrałaś różne elementy z inspiracji i chcesz zobaczyć, czy będą do siebie pasować. To właśnie na tym etapie sprawdzamy, jak komponują się dane pomysły. Jak one mogą wyglądać. Nie musisz być mistrzynią szkicowania. Niech Twój domniemany brak umiejętności nie powstrzymuje Cię przed tym etapem. Tu nie chodzi o to, żeby narysować logo. Tu chodzi o to, żebyś wiedziała, od czego zacząć na ekranie w Canvie. Naszkicuj tyle pomysłów, ile Ci przyjdzie do głowy. Nie ograniczaj się. Na koniec wybierz 3 według Ciebie najlepsze szkice.

Musisz pamiętać o ograniczeniu darmowego narzędzia, którym się posługujesz. Na przykład, jeżeli używasz Canvy to niestety, ale nie będziesz w stanie sama narysować wszystkiego. Narzędzie ograniczy Cię do używania określonych znaków, symboli i czcionek (fontów) – dlatego przy inspirowaniu się trzeba przejrzeć elementy, które ewentualnie chciałabyś wykorzystać. To nie znaczy, że nie da się zrobić ciekawego logo. Tylko trzeba trochę pokombinować.

Wybór najlepszej propozycji

Wybrałaś już 2-3 najlepsze szkice. Teraz postaraj się przerysować je tak, żeby wybrane propozycje znajdowały się na jednej kartce. W ten sposób łatwiej będzie Ci te pomysły ze sobą porównać. Zastanów się, co Ci się podoba i nie podoba w każdej z tych propozycji. Następnie zapytaj partnera, dzieci, znajomych, co sądzą o tych pomysłach. Dlaczego? Bo może komuś z otoczenia, któryś z pomysłów się z czymś kojarzy. Może przerysowałaś znane logo w delikatnie zmienionej formie, ale nie jesteś tego świadoma. Pytanie o opinię jest ważne. Czasami tak bardzo skupiamy się na jednej propozycji, że niektórych rzeczy nie zauważamy. Zgodnie z opiniami i intuicją wybierz jeden pomysł, który będziesz chciała dopracować.

Dopracowanie pomysłu

Masz już jeden wybrany pomysł. Czas na realizację! Postaraj się odwzorować szkic przy użyciu darmowego narzędzia – na przykład Canvy – tylko pamiętaj, wcześniej zapoznaj się z licencją używanego narzędzia. Jeżeli nie jesteś w stanie odwzorować czegoś w 100%, nie przejmuj się. Po prostu pokombinuj. Wcześniejsza rozgrzewka w postaci szkiców ułatwi Ci to zadanie. Wybrany pomysł jest trudny do zaprojektowania na komputerze? Wybierz inny łatwiejszy. 

Pamiętaj, żeby przy komponowaniu logo użyć maksymalnie dwóch kolorów.

Na tym etapie dopracuj swoje logo. Możesz znowu zapytać bliskich, co o nim sądzą. Pamiętaj, to nie musi być dzieło sztuki. Ma być proste i czytelne. Tyle wystarczy. To w końcu pierwsze logo 😉 

Wyeksportowanie

To ostatni etap projektowania. Musisz przygotować logo w dwóch wersjach. Pierwszą wersję tak, aby można było logo łatwo umieścić na dowolnym obrazku lub grafice. Drugą wersję tak, aby można było logo wydrukować. 

Format PNG*
Czyli format rastrowy z transparentnym tłem. Ten plik będziesz używać między innymi do wcześniej wspomnianego wstawiania na grafiki lub obrazy.

Format PDF Print*
Format wektorowy, najlepszy do druku. 

*Oczywiście użycie każdego z tych formatów ma swoje uzasadnienie. Natomiast nie będę Ci tego teraz tłumaczyć, za dużo informacji na raz też nie jest dobre 😉

Przeszłaś już wszystkie kroki! I co? Nie jest to takie trudne, jak się wydawało. Wystarczy rozłożyć to na etapy i już jest jakoś mniej pracy. Fantastycznie!

Na koniec jeszcze mała dygresja. Nie używaj gotowych szablonów, które proponują narzędzia takie jak Canva. To może sprawić więcej szkody niż pożytku. W tej sytuacji Twoje logo nie jest czymś, co można przypisać tylko Twojej marce, ponieważ ktoś już na pewno użył tego szablonu. Lepiej czasami trochę pokombinować i stworzyć coś swojego – nawet jeżeli nie będzie Ci się to wydawało tak estetyczne, jak gotowe szablony. 

PODSUMOWNIE

Zaprojektowanie swojego pierwszego logo samodzielnie nie jest takie trudne, jak się wydaje. Nie musisz umieć rysować lub znać się na programach graficznych. Najważniejsza jest motywacja i trochę czasu, który możesz na to poświęcić. Najważniejsze jest rozłożenie sobie tego procesu na kilka kroków. Czyli:

  1. SZUKAMY INSPIRACJI. Przeglądamy internet, obserwujemy rzeczywistość. Patrzymy, co nam się podoba. Jaki symbol będzie pasować do mojej marki. Przeglądamy możliwości narzędzia, z którego będziemy korzystać (jakie elementy i czcionki możemy wykorzystać).
  2. SZKICUJEMY. Bierzemy kartkę i ołówek. Szkicujemy nieograniczoną liczbę pomysłów. Z nich wybieramy mniej więcej 2-3 najlepsze.
  3. WYBIERAMY JEDNĄ PROPOZYCJĘ. Pytamy najbliższych i znajomych, który z wybranych szkiców jest według nich najlepszy. Słuchamy argumentacji. Wybieramy projekt, który chcemy przenieść na ekran.
  4. DOPRACOWUJEMY POMYSŁ. Czyli przenosimy szkic na przykład do Canvy. W razie potrzeby modyfikujemy pierwotny szkic. Logo musi być proste i czytelne. 
  5. PRZYGOTOWUJEMY DO UŻYCIA. Zapisujemy logo w dwóch formatach PNG i PDF Print. Plik PNG ma transparentne tło, będziesz go używać do wstawiania na grafiki i obrazy. Plik PDF Print jest używane do druku – dzięki temu formatowi logo będzie ostre i wyraźne po wydrukowaniu. 

Może potrzebujesz jeszcze dokładniejszych wskazówek przy tworzeniu pierwszego logo? Tak właśnie myślałam! Przygotowałam dla Ciebie bezpłatny eBook o tym, jak krok po kroku takie pierwsze logo zaprojektować w Canvie! Zachęcam do pobrania!

Widzimy się w następnym wpisie!

Do zobaczenia,

O MNIE
Milestone stopka

Cześć! Jestem Zuza.
Pokazuję, że można samodzielnie
i łatwo stworzyć grafiki lub branding. Uwielbiam tworzyć i inspirować.

ARCHIWUM