Co To Jest Branding i Identyfikacja Wizualna?
24 lipca 2020

Co to jest branding i identyfikacja wizualna?

Czasami przychodzą do mnie klienci i proszą o zrobienie logo dla ich nowego biznesu. Przedstawiają mi nazwę ich nowej firmy i w sumie… na tym się kończy. Muszę wręcz naciskać, żeby dowiedzieć się czegoś więcej. Zalewam ich pytaniami, na które niekoniecznie potrafią mi odpowiedzieć. Wtedy właśnie można zauważyć, że poza produktem lub usługą nie mają żadnej strategii działania. Jest produkt. Jest nazwa. Gotowe. Potrzebuję logo i ruszamy z biznesem. 

Skąd klient Twojej marki ma wiedzieć, że mówisz właśnie do niego? Brak właściwego przekazu skutkuje tym, że Twoim klientem jest każdy – czyli tak naprawdę nikt. W sytuacji, w której nie wiemy kogo chcemy przyciągnąć, często będą do nas trafiać osoby niewłaściwe. Klienci niezadowoleni, roszczeniowi, niechcący płacić lub ci, przez których miewamy nieprzespane noce, bo próbujemy im dogodzić.

Ale przecież chcesz przyciągać właściwych ludzi. Chcesz cieszyć się własnym biznesem. Chcesz doceniać klientów i być przez nich doceniana. Jeżeli tak właśnie myślisz to jesteś w bardzo dobrym miejscu. W tym artykule zrozumiesz podstawowe różnice między brandingiem i identyfikacją wizualną. W rezultacie świadomie zaprojektujesz swoją pierwszą firmę. Nawet jeżeli nie chcesz się sama bawić w projektowanie zapoznaj się z artykułem. Ułatwi Ci w przyszłości przedstawienie wizji Twojej marki. To też znaczy, że łatwiej się dogadasz z potencjalnym grafikiem.

Pod koniec artykułu pojawi się możliwość pobrania darmowych materiałów uzupełniających wpis. W materiałach znajdziesz między innymi kartę 10 ważnych pytań zanim zabierzesz się za komunikację wizualną. Jest to podstawowy must have, jeżeli chcesz w sposób świadomy zaprojektować spójność wizualnego przekazu 😉

Co to jest branding?

Branding (Internal Branding) kształtuje doświadczenia klientów związanych z Twoją marką. Pokazuje klientom jak mają myśleć o Twojej marce. Na to wszystko składa się nazwa, odbiór wizualny, strona internetowa, kanały social media, a także dobór słów w komunikacji z klientem. Branding buduje świadomość marki wśród klientów. 

Tutaj warto odpowiedzieć sobie na między innymi takie pytania:

  • Jaki jest cel Twojej marki? 
  • Dlaczego założyłaś firmę?
  • Jakie są wartości Twojej marki?
  • Dla kogo jest Twoja marka? 
  • Jakich ludzi chcesz przyciągnąć?
  • Kim jest Twój idealny klient?
  • Jaki problem klienta rozwiązujesz swoją marką?
  • Co Cię wyróżnia od konkurencji? 
  • Co jest największą zaletą Twojej marki?
  • Jaka jest osobowość Twojej marki? 
  • Jak się komunikujesz z klientami? 

Weź kartkę i długopis. Zapisz pytania. Poświęć czas na odpowiedzi. 

Znasz już odpowiedź na te pytania? Świetnie teraz można zacząć działać graficznie. Możesz przejść do budowania identyfikacji wizualnej.Weź kartkę i długopis. Zapisz pytania. Poświęć czas na odpowiedzi. 

Co to jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna (External Branding) to wszystkie elementy wizualne powiązane z Twoją marką. Dobra identyfikacja wizualna jest spójna. Oznacza to, że klient nie musi widzieć logo Twojej firmy, żeby wiedzieć, że napotkany post w Social Media przedstawia produkt Twojej firmy. Wystarczy obrazek, wideo lub styl pisania związany z Twoim sposobem komunikacji. Od razu klient będzie wiedział, do jakiej marki ten przekaz należy. Zapamiętaj, że skuteczna identyfikacja wizualna jest tworzona na podstawie celów marki, misji i grupy docelowej – dlatego tak ważne jest odpowiedzenie na pytania dotyczące brandingu.

Do identyfikacji wizualnej należą:

  • Nazwa – najlepiej łatwa do zapamiętania
  • Typografia – czyli dobór odpowiednich fontów (lub niepoprawnie mówiąc czcionek)
  • Kolorystyka – spójny schemat kolorów (polecam max. 6 kolorów)
  • Logo – symbol graficzny reprezentujący Twoją markę
  • Styl wizualny – elementy graficzne, ilustracje, sposób edycji zdjęć

Identyfikacja wizualna wyróżnia Cię spośród konkurencji. Szybko pokazuje klientowi kim jesteś, co oferujesz, jakie wyznajesz wartości. Dlatego zachowanie spójności wszystkich elementów wizualnych jest niezwykle istotne. 

Warto jest stworzyć dokumenty zawierające całą wiedzę na temat identyfikacji wizualnej – Księgę Znaku i Księgę Identyfikacji Wizualnej. To dzięki nim każda osoba pracująca dla Twojej firmy będzie wiedziała, jak tworzyć grafiki i komunikaty dla Twojego biznesu. 

Księga Znaku zawiera informacje dotyczące logo: konstrukcji, kolorystyki, minimalnego rozmiaru, pola ochronnego wokół znaku oraz przykłady prawidłowego i błędnego użycia. Dzięki Księdze Znaku unikniesz nieporozumień z firmami zewnętrznymi posługującymi się Twoim logo – na przykład, jeżeli ktoś projektuje grafikę reklamową wydarzenia i chce użyć Twojego loga to będzie wiedział w jaki sposób je potraktować. Nie będziesz musiała nikomu tłumaczyć, jaki sposób potraktowania Twojego logo jest niewłaściwy – wszystko jest zapisane w dokumencie. Oszczędność czasu, prawda? 😉

Księga Identyfikacji Wizualnej zawiera znacznie szerszy zakres informacji. Bezpośrednio odnosi się do Twojego sposobu komunikacji z klientem. W niej znajdzie się szczegółowy opis kolorystyki marki, użytej typografii, układów graficznych, materiałów reklamowych, projekt wnętrza biura/sklepu stacjonarnego, oznakowania pojazdów. Tutaj znajdziesz również sposób komunikacji werbalnej z Twoją marką. Może to zawierać wytłumaczenie nazwy, slogany, bezpośredni sposób komunikacji z klientem (czyli na przykład, jakich przekazów i zwrotów będziesz używać). Ważne jest, żeby wszystko w księdze było zapisane w jasny i prosty sposób. 

Podsumowanie

Na koniec dla utrwalenia podstaw powtórzmy sobie najważniejsze informacje z dzisiejszego wpisu. Branding kształtuje doświadczenia klientów związanych z Twoją marką. Warto odpowiedzieć sobie na pytania odnośnie do celu, misji i grupy docelowej marki. Bez tego trudno będzie nam utworzyć skuteczną Identyfikację Wizualną, która łączy w sobie wszystkie elementy graficzne powiązane z Twoją marką. 

Przy tworzeniu własnej marki, firmy, biznesu, bloga warto mieć Księgę Znaku i Księgę Identyfikacji Wizualnej. To w nich odpowiednio znajdziesz wszystkie informacje dotyczące Twojego biznesu. To pozwoli Ci zachować spójność oraz przyciągnąć właściwych klientów. 

Rozjaśniłam Ci zagadnienie? Czy może masz jeszcze jakieś pytania? W każdej chwili zapraszam do sekcji komentarzy. Na pewno Ci odpowiem 😉

Nie wyskakuje Ci okienko do zapisu po darmowe materiały? Jeżeli używasz chrome, kliknij ctrl+shift+delete (Win) lub cmd+shift+delete (Mac) i wyczyść dane obrazów i plików zapisanych w pamięci podręcznej. Następnie odśwież stronę i zjedź na dół. Gdyby nadal występował jakiś problem, napisz na adres kontakt@milestonedesign.pl.

Widzimy się w następnym wpisie!

Do zobaczenia,

O MNIE
Milestone stopka

Cześć! Jestem Zuza.
Pokazuję, że można samodzielnie
i łatwo stworzyć grafiki lub branding. Uwielbiam tworzyć i inspirować.

ARCHIWUM


Pobierz DARMOWY materiał!

  W mailu znajdziesz 10 ważnych pytań, zanim zabierzesz się za komunikację wizualną. Dodatkowy bonus to niespodzianka – nie czekaj.

Udało się! Bonusy są Twoje. Sprawdź maila za 15 min.