3 praktyczne porady – jak wybrać kolory do identyfikacji wizualnej
11 września 2020

3 praktyczne porady, jak wybrać kolory do identyfikacji wizualnej

Wydaje mi się, że teoria kolorów i typografia to te działy w grafice, o których można czytać i dyskutować całymi dniami. Z pozoru banalne zagadnienia przestają być takie banalne, gdy zwiększamy wiedzę na ich temat. Może właśnie dlatego, w internecie nie ma zbyt wiele praktycznych porad na ten temat. Dość sporo myślałam nad tym wpisem, ponieważ próbowałam ułożyć go tak, aby był jasny, zrozumiały i prosty dla osób, które na co dzień z grafiką związane nie są. Dajcie znać, czy się udało 😉

Otaczające nas kolory są bardzo ważne. W czasach, w których mamy przesyt informacji często nie wczytujemy się w artykuły, nie szukamy drugiego znaczenia, rzadko kiedy mamy czas żeby zastanowić się nad informacjami, które do nas dotarły. Dlatego właśnie kolor w projektowaniu jest istotny. To on jest jedną z pierwszych informacji, jaką zobaczy osoba po drugiej stronie. Z tego powodu warto mieć właściwie dobraną paletę kolorystyczną, która od początku niesie w sobie przekaz wizualny. 

Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego warto ją mieć to odsyłam Cię do jednego z poprzednich wpisów „Co to jest branding i identyfikacja wizualna?” 

Oczywiście wiedzę zawartą we wpisie możesz także wykorzystać do dobierania kolorów – na przykład do logo albo do grafiki na Instagram. Albo do zupełnie innego projektu. Jednak mimo wszystko uważam, że ważna w komunikacji wizualnej jest spójność, którą należy budować już od samego początku. 

1. Określ kontekst kulturowy

Każdy kolor ma swoje ukryte znaczenie. Ludzie z różnych społeczności mogą czytać ten sam kolor w zupełnie inny sposób. Na przykład kolor żółty kojarzy nam się ze szczęściem, słońcem, a nawet z niebezpieczeństwem (uwaga mokra podłoga!). W Egipcie kolor żółty jest związany z przeżywaną żałobą. Zupełnie inne znaczenia, prawda? 

Zapewne będziesz kierować swój przekaz do Polskich odbiorców. Nie musisz się więc tak bardzo przejmować znaczeniem kolorów w innych kulturach. Po prostu dobrze, żebyś to wiedziała, zanim na przykład będziesz chciała rozkręcić biznes w zupełnie innej części świata (wtedy trzeba być na to przygotowaną).

2. Odpowiedni przekaz koloru

Tak jak wspomniałam przed chwilą kolory mają swoje znaczenie. Oto przykładowe znaczenia wybranych kolorów:

Dopasuj znaczenie i wartości swojej marki do odpowiedniego koloru. Oczywiście dużo łatwiej jest to zrobić, kiedy na przykład otwierasz swój prywatny gabinet stomatologiczny i chcesz być postrzegana jako osoba profesjonalna. Wtedy zapewne najchętniej zastosujesz kolor biały, niebieski lub zielony. Albo jesteś dietetyczką, wtedy zapewne sięgniesz po takie kolory jak brązowy lub zielony. 

Schodki zaczynają się, kiedy chcesz stworzyć markę osobistą. Wtedy najlepiej jest wybrać zdjęcia, które są inspiracją dla Twojej marki. Z tych zdjęć można wygenerować paletę kolorów.

Możesz też posłużyć się teorią archetypów marki. Na ten temat powstało bardzo dużo artykułów, które znajdziesz TUTAJ. Nie będę się wgłębiać w temat, który został już dokładnie opisany wiele razy. Zostawiam Ci wskazówkę, gdzie znajdziesz te informacje, jeżeli interesuje Ciebie ta koncepcja 😉

3. Stwórz swoją paletę

Zanim zaczniesz cokolwiek tworzyć, koniecznie zdefiniuj swoją paletę kolorów. Ułatwi Ci to utrzymanie spójności wizualnej. Stwórz paletę, która zawiera maksymalnie 5 kolorów. Dobrze jest mieć w swojej gamie kolor:

  • jasny – kolor, który będzie tłem,
  • ciemny – kolor stosowany do czcionek (fontów),
  • neutralny – kolor bazowy,
  • wyrazisty – kolor, który przykuwa wzrok,
  • uzupełniający – kolor, który jest kontrastem względem wyrazistego. Znajduje się on naprzeciwko wybranego koloru w kole barw, tak jak na obrazku poniżej.

Tak, pewnie teraz zapytasz mnie „Gdzie ja mam stworzyć tę paletę? Na kartce?! I skąd mam wiedzieć, jaki kolor jest uzupełniający, a jaki wyrazisty?”. Tutaj przychodzą na pomoc generatory palet. Dzięki nim możesz:

  1. stworzyć spójną paletę bez wgłębiania się w teorię kolorów,
  2. zapisać swoją paletę i wykorzystać ją w innych projektach.

Mój ulubieniec, z którego korzystam od lat to COOLORS. Do niego bardzo Cię zachęcam. Jest prosty i intuicyjny. Przygotowałam dla Ciebie nagranie, jak używać tego generatora.

Inne strony, gdzie znajdziesz palety kolorów:


PINTEREST
COLORHUNT
DESIGN-SEEDS
COLOURLOVERS

PODSUMOWANIE

Krótkie streszczenie wpisu, dla osób które chcą na szybko zapoznać się z tematem. Oto 3 praktyczne porady, jak wybrać kolory do identyfikacji wizualnej (i nie tylko). 

1. Określ kontekst kulturowy – określ do jakiej społeczności Twoja kolorystyka ma przemówić, pamiętaj, że w różnych kulturach kolory mają różne znaczenie.

2. Wybierz odpowiedni przekaz koloru – każdy kolor ma swoje znaczenie, które jest zakorzenione w kulturze i społeczeństwie. Warto zwrócić uwagę na psychologię koloru w jego wyborze. 

Oto lista przykładowych znaczeń wybranych kolorów: 

  • czerwony – pasja, miłość, gniew
  • pomarańczowy – energia, szczęście, witalność
  • żółty – szczęście, nadzieja, podstęp
  • zielony – nowy początek, obfitość, natura
  • niebieski – spokój, odpowiedzialność, smutek
  • fioletowy – kreatywność, bogactwo, luksus
  • brązowy – natura, dobre dla zdrowia, niezawodność
  • czarny – tajemnica, elegancja, zło
  • szary – formalność, konserwatywność, humorzastość
  • biały – minimalizm, czystość, perfekcja

Inaczej kwestia ma się przy wybieraniu kolorystyki dla marki osobistej. Wtedy można posłużyć się teorią archetypów marki i użyć kolorów odpowiadającym Tobie typom. 

3. Stwórz paletę w generatorze lub wybierz gotową – do tego zadania skorzystaj z COOLORS i wygeneruj swoje kolory lub po prostu pobierz skomponowaną przez kogoś paletę na COLORHUNT lub poszukaj gotowej palety na PINTEREST.

Przypominam o bezpłatnym eBooku

Widzimy się w następnym wpisie!

Do zobaczenia,

O MNIE
Milestone stopka

Cześć! Jestem Zuza.
Pokazuję, że można samodzielnie
i łatwo stworzyć grafiki lub branding. Uwielbiam tworzyć i inspirować.

ARCHIWUM